Velkommen til ÅR NUL

“The best way to predict the future is to invent it yourself”

 

Længe har tiden været præget af dystre forudsigelser, blottet for lyse fremtidsvisioner. Nu vågner vi op til ÅR NUL. En ny dugfrisk tidsregning. En tid til et nyt udgangspunkt, en ny historieskrivning. Tid til at forestille os verden ud fra helt nye præmisser. Tid til at eksperimentere i alle retninger. Tid til at starte forfra. I år nul tør vi at stille de store spørgsmål: Er demokrati den rette styreform? Behøver vi nationalstater? Kan vi leve som nomader? Skal vi alle bo i hver vores husstand? Hvem har mest ret til at være her? Hvor skal vi leve, hvis Jorden er ubeboelig? 

Sort/Hvid og Momentum giver dig våben til at genstarte den politiske fantasi. Det gør vi, fordi der mere end nogensinde er behov for nye perspektiver, nye drømme, nye idealer. Nye måder at leve sammen på, nye måder at bebo planeten på. Alle forestillinger i denne sæson undersøger en ny begyndelse for en fælles fremtid. Velkommen til ÅR NUL. 

Kunstnerisk leder, Vol. 14

Christian Lollike, Sort/Hvid

Kunstnerisk leder vol 14.

Christian Lollike

Christian er anerkendt i Danmark og internationalt for sit virke som dramatiker og instruktør. Han arbejder med tekstteater, skulptur, koncerter, opera, ballet, aktionskunst – ofte med udgangspunkt i konkrete politiske begivenheder. Hans dramatik er kendt i Danmark såvel som i Europa, hvor han har skabt debat og begejstring med sine underholdende og ofte kontroversielle forestillinger. Mange af dem er oversat til både engelsk, tysk og fransk. Især mødte han opmærksomhed med forestillingen MANIFEST 2083 om massemorderen Anders Behring Breivik fra såvel den danske som den internationale presse samt fra kuratorer fra udenlandske teaterfestivaler.

Christian har modtaget adskillelige Reumert-priser både som dramatiker og iscenesætter: Årets Dramatiker 2009 for KOSMISK FRYGT og i 2013 for SKAKTEN, MANIFEST 2083 og KAGEFABRIKKEN. Samme år modtog han Juryens Særpris for MANIFEST 2083, mens SKAKTEN modtog prisen som Årets Forestilling. I 2017 modtog Lollike publikums- og anmelderroste iscenesættelse af ERASMUS MONTANUS på Aarhus Teater tre Reumert-priser: Årets Teaterforestilling, Årets Mandlige Hovedrolle til Andreas Jebro og Årets Scenedesign til Ida Grarup og David Gehrt. Samme år modtog LIVING DEAD Juryens Særpris. Christian har desuden modtaget Teaterpokalen 2016 for LIVING DEAD, Danske Dramatikeres Hæderspris og Håbets Pris i 2013, Kafkatten – en hæderspris uddelt af Dansk Retspolitisk Forening i 2017, Prix Europa i 2007, Teater 1 Prisen i 2005 samt Allenprisen i 2003.

Læs om alle Christians tekster og forestillinger på christianlollike.dk.

Om Teater Sort/Hvid

Sort/Hvid er et af Københavns mest toneangivende teatre. Sort/Hvid skaber kunst, der undersøger aktuelle samfundsmæssige og politiske emner på tværs af genre og form. I samarbejde med kunstnere, performere, forskere, teatre, festivaler og kunstinstitutioner i Danmark og i udlandet konfronterer vi aktuelle problemstillinger i den offentlige debat i forsøget på at udvide den offentlige bevidsthed. Under instruktør og dramatiker Christian Lollikes kunstneriske ledelse høster Sort/Hvid anerkendelse og opmærksomhed i ind- og udland. Det gælder både blandt publikum og i den offentlige debat.

De producerer politisk kunst i en nyrenoveret slagtehal i Kødbyen på Vesterbro og i samarbejde med en lang række aktører; fra det frie felt til de etablerede kunstinstitutioner. Gennem samarbejder med Aarhus Teater, Det Kongelige Teater og Teater Momentum får Sort/Hvid en større gennemslagskraft end vores størrelse tillader. Det gælder fx deres udgave af Holberg-klassikeren ERASMUS MONTANUS og zombiegyseren LIVING DEAD med Aarhus Teater og deres krigs- og flygtningeballetter med Den Kongelige Ballet, I FØLING og UROPA. Med festivaler udforsker de andre udtryk, som de gjorde med opera i deres opsætning af Mozarts DON JUAN i en liderlig natklubsversion under CPH Opera Festival. I samarbejde med Overgaden og Kunsthal Aarhus inddrager de samtidskunsten i deres virke for at udvide teatrets rum. Det har de tidligere gjort med mindesmærket WE ARE NOT REAL, udstillingen MARTYRMUSEUM og den satirepolitiske performancebevægelse DUKKEPARTIET.

Deres værker forsøger altid at udfordre politiske dagsordener, og med stærkt omdiskuterede forestillinger som racekrigen BLACK MADONNA med Madame Nielsen og Anders Breivik-undersøgelsen MANIFEST 2083 har Sort/Hvid vist, at teater kan brede sig fra kultursektionen til den bredere offentlige debat.

Sort/Hvid har i Kødbyen besøg af ca. 7.000 – 9.000 gæster årligt, mens det samlede publikum til forestillinger på scener rundt i Danmark og udlandet udgør ca. 15.000-20.000 årligt. Publikum spænder aldersmæssigt bredt, og ca. 40% af vores publikum i Kødbyen er under 30 år.

Teatret blev grundlagt i 1972 under navnet CaféTeatret. Christian Lollike overtog teaterledelsen i 2011. I 2014 skiftede CaféTeatret navn til Sort/Hvid. Blot et halvt år senere brændte det historiske teater i Skindergade ned. I foråret 2017 åbnede de deres nye teater i Staldgade i Kødbyen på Vesterbro med støtte fra Københavns Kommune, private fonde og næsten 400 private følgere, der backede deres crowdfundingkampagne. Her har Sort/Hvid til huse i dag.